De grootste partij van Uithoorn - De Kwakel

Historie

Op 3 november 1969 werd belangengroep De Kwakel opgericht. Reden voor de oprichting van deze belangengroep was omdat een aantal bewoners vonden dat De Kwakel werd achtergesteld bij Uithoorn. Deze belangengroep is de voorloper van Gemeentebelangen Uithoorn – De Kwakel. Dit jaar zullen wij ons 50 jarig jubileum vieren! Hierbij een inkijkje in de geschiedenis;
1969 Opgericht als Belangengroep De Kwakel.
1970 Eerste deelname aan de verkiezingen; twee zetels – lijst 6.
Raadsleden: Maarten Stigter en Carel Kühte (1972: Wim Peek).
1974
Besloten wordt om de partij te richten op gemeente Uithoorn. De naam wordt gewijzigd naar G.K.U. (Gemeentebelangen De Kwakel – Uithoorn). Bij de verkiezingen haalt de partij drie zetels.
Raadsleden: Maarten Stigter (1975: Jaap Kok), Wim Peek en Harry Groen.
Verkiezingen: drie zetels – lijst 4
Raadsleden: Harry Groen, Jaap Kok en May Verhoef.
Verkiezingen: twee zetels – lijst 4
Raadsleden: May Verhoef (1983: Gerrit Verbruggen) en Jan Koster.
Verkiezingen: drie zetels – lijst 4
Raadsleden: Gerrit Verbruggen (wethouder), Jan Koster en Hennie Kok.
Verkiezingen: drie zetels – lijst 4
Raadsleden: Gerrit Verbruggen (wethouder), Jan Koster en Wim Snellenberg.
1994
Invoering van de verspreiding van een wijkfolder met het verkiezingsprogramma van Gemeentebelangen.
Verkiezingen: vijf zetels – lijst 3
Raadsleden: Gerrit Verbruggen (wethouder), Jan Koster, Martien Plasmeijer (1996: Ellen Asselbergs), Ina van Doorn en Robert Timmers.
1998
In de wijkfolder wordt verantwoording afgelegd over het verkiezingsprogramma 1994.
Verkiezingen: zes zetels – lijst 1
Raadsleden: Gerrit Verbruggen (wethouder), Jan Koster, Ina van Doorn, Robert Timmers, Anneke Vink en Wim van Steeden.
2002
In de verkiezingsfolders wordt opnieuw verantwoording afgelegd over wat er in de afgelopen vier jaar tot stand is gebracht.  Verkiezingen: vijf zetels – lijst 1. Start van het duale systeem in de gemeenteraad.
Wethouder Gerrit Verbruggen (in het nieuwe systeem geen lid meer van de raadsfractie).  Raadsleden: Jan Koster (fractievoorzitter en tevens plaatsvervangend voorzitter van de raad), Ina van Doorn, Robert Timmers, Anneke Vink en Jaap Baak.
2003
In september 2003 verlaat Ina van Doorn om persoonlijke redenen de gemeenteraad; Wim van Steeden neemt haar plaats in.
2005
Gerrit Verbruggen en Jan Koster stellen zich niet meer beschikbaar voor een nieuwe periode. Een flinke aderlating voor onze vereniging: respectievelijk 20 en 28 jaar ervaring moeten wij inleveren.
2006
Gemeenteraadsverkiezingen: we moeten een zetel afstaan. Deelname aan het College is niet aan de orde.
Raadsleden: Jules Bosma (fractievoorzitter), Jaap Baak, Klaas Bijlsma, Robert Timmers en Sjaak Verhaar (fractie assistent).
2007
6 oktober 2007: een belangrijke vergadering over de toekomst van onze politieke vereniging en de plaats die de fractie daarbij inneemt. Besloten wordt om Robert Timmers als fractievoorzitter te benoemen.
2010
GB verliest een zetel. De nieuwe fractie bestaat uit Klaas Bijlsma (voorzitter), Robert Timmers en Sjaak Verhaar. Herman Bezuijen wordt fractie assistent. Opnieuw geen deelname aan het college. Een vierde zetel wordt gemist met 30 stemmen.
2014
Gemeentebelangen wint een zetel en komt met 4 zetels in de raad en levert voor het eerst sinds jaren weer een wethouder nl. Hans Bouma. In de raad nemen plaats:  Herman Bezuijen (fractievoorzitter), Ferry Hoekstra, Iris Theijssen en Sjaak Verhaar.
2018
Gemeentebelangen wint een zetel en komt, als grootste partij, met 5 zetels in de raad en levert Hans Bouma opnieuw als wethouder.
In de raad nemen plaats: Herman Bezuijen (fractievoorzitter en tevens plaatsvervangend voorzitter van de raad), Ferry Hoekstra, Rolf Polak, Iris Theijssen en Sjaak Verhaar. Corry Feitsma-Zwaan volgt Rolf Polak op als fractiesecretaris.
Gemeentebelangen bestaat 50 jaar.
50 jaar later... waar staat Gemeentebelangen voor?
Een rijke geschiedenis! En die nemen wij als partij met ons mee. Maar wat is Gemeentebelangen? Waar staan wij voor en hoe willen wij dit bereiken? Dat is voor nu belangrijk om te weten. In ons verkiezings